torsdag 3 juli 2014

Spår och spår och spår...



Igår fick jag och hundarna hänga på Anki som har Obans bror ut och spåra. Anki tävlar elitsök och högre spår (eller om det var tvärtom ;p ) och har utbildat Kidoo till patrullhund och jag tror de fortfarande jobbar med eftersök åt polisen. Minst ett förstapris i LK3 har de också...

Anki la ett spår till oss och som vanligt när hon gör något så är det något alldeles extra! :) Finns det ett kärr eller en sandig svårklättrad kulle så ska ju spåren naturligtvis gå däröver, haha! hon anser att spåren måste vara roliga för en kelpie annars tröttnar dem och de kan jag ju hålla med om. Oban däremot brinner ju i spåret även om han är otroligt slarvig än så länge, han kliver mer än gärna över apporterna... Jag ska nog lära honom markera dem bara än komma in med dem, dumt att lägga på ytterligare krav då apportering inte direkt är hans paradnummer. Vår uppfödare Jenny skulle också varit med egentligen och det hade varit intressant att se hennes Gizmo i spåret (Obans kullbror) - kanske man kan lära av varandra då de till mångt och mycket har samma svagheter. 










Ikväll är det ju mannen i huset som har sin träningsdag så jag ska försöka fila på positionsarbeten hemma i köket då ungarna slocknat för natten. Tävling om typ tre veckor, puh... 
Jag skulle ge min högra arm för att kunna åka på Cefeus läger i Söderhamn nästa vecka, men det verkar vara lönlöst - får varken lös tid eller bil till det. Så synd, för det är tydligen massor med kunniga människor och jag behöver umgås ganska mycket med såna nu ;) Dessutom, hur kan det inte bli succé om man samlar en hel hög med kelpies på ett och samma ställe! 
Jag får så vackert ge mig till tåls till Working Mates kennelläger i augusti antar jag...


Jag gillar ju planering. Jag gillar det till sådan grad att min sambo blir irriterad på att min planering till att spara tid tar med tid istället :) Och för att kanske komma dit jag vill i hundträningen så behöver jag en översikt över vad jag behöver ta tag i - och det är ju precis det den här bloggen är till för från början :)

1 kommentar:

Renate sa...

Lär honom att markera utan att apportera? Min kelpie är så fokuserad i spåret att han stannar bara för att visa att "här ligger något" och får belöning för det. Vi jobbar dock på liggmarkering nu. Fick full pott i spåret på apellen trots att han bara stannade och markerade :-)