söndag 8 juni 2014

Lata sommarkvällar...

Helgen har spenderats hos mina föräldrar. Bada, sola och äta god mat har det i stort sett handlat om :) Oban har legat på bron och tagit sin vakttjänst på största allvar medan Jura försökt komma åt katten både en och fem gånger. 
Lite träning har vi hunnit med också, det är så många nya grejor som ska läras in nu. Värmen är ju dessvärre lite för mycket för Oban, har blir väldigt påverkad av den. Jura däremot skulle väl kuta tills hon stupade...

Funderar dessutom på om Jura har eller ska börja löpa... Kom på Oban med att försöka sätta på henne ute i hundgården hos mamma och pappa. Har inte sett några tecken på det, men det är ju på tiden... Hoppas bara hon inte haft något sådant där "tyst löp" jag hört talas om, vad nu det innebär. Bäst att googla tror jag. Han är ju inte superintresserad och absolut inte hon heller, men de får ändå vara åtskilda när jag inte har uppsikt. Något nojig över tjuvparning :) Kul liksom att ringa till uppfödarna...
- "Hej! Kul att höras, hur mår ni? Jag har liksom något att berätta... vahettere..."
Nä fy! Jag som är sådan motståndare till blandrasavel dessutom. Kanske jag vågar kastrera Oban ändå, slippa bry mig. Men jag är så rädd att han skulle tappa sitt härliga driv, man har ju hört alla dessa gamla kunniga rävar prata om sådant i samband med kastrering... Någon med erfarenhet kring det? Jag tycker ju att hans fina linjer ska föras vidare, men det finns både en och tre bröder till den uppgiften.


Strax innan hon fick sig en kyss
av fårstängslet. Fårskallen!

















Ikväll tog vi en cykeltur på sex kilometer. Oban ligger ju i selen för kung och fosterland och är jätteduktig. Jura däremot tycker den är så jääääävla tråkigt! Han får nästan släpa henne framåt också och hon försöker bita gräs i dikeskanten, tugga på hans sele och slita i länken mellan deras halsband. :) 

Inga kommentarer: