fredag 10 januari 2014

Träning i ny lokal!

Vi har hittat en ny träningslokal! Perfekt belägen typ 2 kilometer hemifrån :) Har man inte bråttom och vädret är bra kan man alltså promenera till och från träningstillfället, perfekt. Den är inte alls stor och tränar man moment där man behöver lite yta så räcker det med att dela den på två, det blir femtio spänn var i timmen och en timme räcker gott och väl för oss... Hoppas man kan klämma in åtminstone en träning i veckan där. 
Hundarna skötte sig idag mycket bra! I synnerhet Oban, jag tyckte han jobbade tyst och fokuserat trots att han som vanligt var övertaggad bara av att det skulle hända något roligt :) 
Jura var också lite övertaggad och hade svårt att koncentrera sig när Nikki och Lilly var så "nära" inpå så jag försökte fokusera mest på att hon skulle sortera kommandona och inte bara ösa på hela registret av de moment hon kan. Jag vill som sagt vara noga med det då jag ser att hon har tendenserna till det, precis som Tia hade och Lilly har och mormor Queenie visade nu sist. Då är det bättre att bryta och byta plats eller helt enkelt sätta bort hunden ett tag så den får samla sig...

Stadgaträning på fröken är ju också en del som jag kommer lägga mycket vikt vid känner jag då hon gärna är "lättfotad" och trampar ur position så fort hon kommer åt. Vid det här laget vet hon mycket väl vad stanna betyder (utan för mycket störning naturligtvis) men "glömmer" gärna bort det... Blir man arg och ryter i och placerar henne handgripligen med rumpan i backen sitter hon som en ängel, men jag vill ju gärna att hon sitter och ligger på förväntan istället :)








Gänget; Jura, Nikki, Lilly & Obelibob!


Tar igen oss på soffan en stund innan
resten av familjen kommer hem...


Oban är anmäld till två rallytävlingar, men några freestyletävlingar fanns tyvärr inte ute än :( Jag hoppas Umeå tänker ha sina två(eller tre?)-dagars i sommar så vi kan komma någonstans med den där debuten! 
Lydnadstrean hoppas jag också blir någon gång nu under sommaren, men då kanske jag måste sätta mig och göra en ordentlig träningsplanering någongång!!

2 kommentarer:

Matilda Edblom sa...

Spuerhärlig blogg! Hit kommer jag verkligen komma ofta och din lilla valp är ju sötare än sötast! :D

Julia sa...

Fina hundar! <3 super med träninglokal! skulle behöva mera inomhusträning också!