tisdag 4 oktober 2011

Träning på Sundsvalls Brukshundklubb


TIA: Fokus på det eländiga fria följet... Stampar på samma ställe, usch och fy så tråkigt det är.
OBAN: Alla moment ur LK1 (- apporteringen). Linförigheten är ganska fin om han fått rusa ur sig lite energi innan, men jag måste belöna sättandena mera! Läggande är helt okay men jag måste börja tänka på returen nu så han inte sitter upp för tidigt. Inkallningen måste fokus läggas på ingången igen... Ställande, hela momentet måste slipas. Hopp över hinder, fint och tyst men ingången där också. 
PIXIE: Toini har tränat att stå stilla hemma och det märktes stor skillnad! :) Handtecknet på snurra är påväg bort och jag har börjat med slalom/åttan så smått. Även hopp över ben är påbörjat och så lite fuskfrittfölj :)
TUVA: Eftersom jag tjuvat med mig Tuva tyckte jag att hon skulle få göra något också än bara sitta och hetsa i bilen. Jag började med att låta henne förstå att vi inte kommer en meter framåt så fort hon börjar hänga i kopplet. Godis var väl ingen vidare belöning tyckte hon men bollen var lajbans! När hon fick ett tokryck snurrade jag med och lät henne fortsätta runt, runt, ungefär som man longerar en häst. En jätteglad röst och massor med beröm när hon tog kontakt fick henne att bli snäppet mer uppmärksam. Men man får jobba mycket med kroppen för att få henne att jobba med en än så länge. Pjuh!


På torsdag är det träningstävling på Timrå BK som jag tänkte försöka vara med på med Oban. Tre eller fyra moment ska väljas ut... Linförighet såklart (för att se hur långt han pallar innan han tappar fokus eller om jag kan hålla upp det med röst utan att han börjar skälla/blir förvirrad), inkallning (för att se om han ljudar då mina nerver är i obalans), läggande (ställandet är för ofullständigt än...) och hopp över hinder!

Inga kommentarer: