måndag 11 november 2013

En ledig måndag!

Jura är nog den lataste valpen jag haft när det kommer till att lära sig rumsrenhet. Man får verkligen köra ut henne på gräsmattan för att hon ska göra ifrån sig :) Nu är hon instängd i bur under natten och jag går ut med henne en gång vid tretiden, jag är ju ändå alltid vaken själv då vid den tiden! Förut hade jag en liten valphage men då gjorde hon ingenting under rastningen innan och både sket och pinkade inne flera gånger under natten istället. Nu verkar polletten trillat ner och hon är oftast jätteduktig, men olyckor händer det ju såklart.

Träningsmässigt är hon helt underbar - precis vad jag förväntat mig hittills iallafall. Jag har börjat lära mig henne nu - och hon mig, såhär några veckor in i vår försiktiga träning. Utomhus  kliver hon mig fortfarande rätt mycket i hälarna på promenad men har väl börjat uppskatta det mer och mer... Så fort hon ser någon annan drar hon som en avlöning, så till helgen börjar en femdagars ledighet och jag ska miljöträna massor. Hon kommer allt om oftast som en kanonkula på inkallning annars :)




Oban är fortfarande inte särskilt förtjust i henne, men det får ta den tid det tar helt enkelt. Det verkar inte bekomma henne särskilt mycket iallafall, hon är otroligt duktig på att leka med sina leksaker själv! Hon och Amos är som ler och långhalm också, även om han blir skitarg då hon nyper tag i honom med de där sylarna! :) 
Utomhus kan Oban leka, men han springer ju mest och hon hinner liksom inte med... 





Förutom de viktiga grunderna har jag lärt in "snurra" och "studs" men det är några träningstillfällen kvar innan hon kan sortera dem utan handkommandon. Vi har också börjat med tasstarget nu ikväll! 
Jag har faktiskt börjat "förlika" mig med tanken på att hon är valp, haha. Alltså, jag har ju sagt från den dagen jag bestämde mig för att hämta hem henne att "jag längtar tills ett år från nu" - när hon är grundtränad, rumsren och har "sällat sig till ledet" som Linnea brukar säga, så man kan börja träna ordentligt och till och med tävla :) Men hon är ju såpass lättsam i vardagen att jag kanske verkligen ska försöka njuta och verkligen ta in det jag lär mig att lära henne just nu...



Smart att släppa den nya braiga bollen i bäcken Oban *morr*

Nu jobbar jag resten av veckans vardagar så hundarna får sitt före och efter, men de är så duktiga och tålmodiga - dock helt vansinniga när vi ska gå hem :)

Inga kommentarer: