måndag 7 april 2014

Tävling på söndag!

Sedan jag började tävla, för fem år sedan, har jag verkligen varit urdålig på att träna. När jag deltog på Agria New Rule Cup 2010 hade jag satt ihop ett program samma vecka och endast kört hela programmet en enda gång. Som bäddat för vinst eller hur ;) Och i stort sett alla freestyletävlingar har sett ut så; förutom de sista där jag verkligen gått in för att träna och det blev inte alls några tillfredsställande resultat :) Rallytävlingar ska vi inte ens prata om, senaste tävlingen var det moment jag inte ens visste fanns i klassen. Lydnaden har jag väl lagt ner mer energi på, men är urdålig på att förstå helheten i uthållighet och har otroligt svårt att hitta rätt sätt att ta hunden genom programmet. Och visst, det går ju bra i dessa lägre klasser men nu när vi ska upp på den högre stegen så krävs det ju lite mer tankeverksamhet bakom kan jag gissa :)

Men trots detta så har vi fått ganska goda resultat på de tävlingar vi deltagit i, så varför ändra ett vinnande koncept? ;P Rally fortsättningsklass med Oban på söndag och jag plockar fram skyltarna nu, kanske det faktiskt är något moment vi inte kan?




Wohoo, nya hundträningshandskar för
mina ömtåliga frökenfingrar :)


2 kommentarer:

Sofia Olsson sa...

Vilka SNYGGA handskar!!! Var har du köpte dem?

Emma sa...

Jag föredrar också enfärgade, skottfasta och tillgängliga kelpies, vilket mina är. Men jag ser inget fel i de tanfärgade och förstår inte riktigt vad du menar. Är importerna inte skottfasta och tillgängliga? Din hund har ju importer bakom sig i båda leden.

Självklart är det viktigt att hålla ner HD-statusen, man tar aldrig in en import innan den är röntgad i Australien och läst av SKK här i Sverige.

Finns en och annan importerad kelpie som jag inte tycker borde användas i avel, men jag tycker inte att man kan säga att importer generellt är dåligt att använda i avel. Mina kelpies pappa är en supertrevlig import som också lämnar supertrevliga valpar, som funkar superb i fårhagen men lika bra i bruks, lydnad eller agility. Att han sedan har en 5a på skott betyder inte att han är skotträdd, utan det beror på att han blev piskad i Australien, och ett piskrapp låter som ett skott, så när han hör ett skott duckar han.

Intressant diskussion...