lördag 2 mars 2013

Jamen då gör vi ett nytt försök!

Alla tre hundarna är anmälda till rallylydnaden på Västra BK:s tävling den 16:e mars! 
Jag träffade Malin och Hanna idag på Sundsvalls BK för lite träning på den sviiiinhala planen, halkigt och jävligt men det gick, det är ju inte direkt några fartiga moment i rallylydnaden :)
Tia ska ju tävlas av Malin så jag har "bara" två odågor att fokusera på. Oban är ju egentligen klar, men lydnadsmänniska som man är så vill man ju att det ska vara så tiptop man kan tror man kan prestera. Man har ju mycket gratis från freestylen men det är ju mycket fokus på föraren så jag måste verkligen lära mig de där förbaskade skyltarna den här gången!




Det är mycket, mycket fokus på stadga. Hon är otroligt lättlärd och duktig på att sortera, men hon är samtidigt så flamsig och tramsig så jag måste försöka kanalisera all den där glädjen :)
Idag började vi från grunden; sitta och ligga utan minsta tassflytt. Nästa steg blir att hon ska belasta emot min hand då jag trycker på henne. Sedan ska jag bygga på med kopplet, just nu är det bara ett störande moment. 
Jag ska också lära in "face" bättre så hon håller position.  




Nu ska jag hyra hos Tina på onsdagförmiddag!

Inga kommentarer: